Плодът киви е бил известен още в древен Китай. Дори тогава кивито си е било спечелило множество последователи не само заради вкуса, но и заради лечебните му свойства, които съвременната наука доказа в множество области.
Пренесено от мисионери от Китай в Нова Зеландия в началото на миналия век, а след това и в САЩ към края на 60-те, кивито било наречено първоначално „китайско грозде”.

За щастие, плодът получава друго име – киви, с което става популярен. Кръстено е на местната гордост на Нова Зеландия – птицата киви. Впоследствие неговият кръстник, предприемчив търговец на храни е летял с кивито по целия свят.

В наши дни най-големите производители на киви са: Италия, Чили, Франция, Япония и САЩ. Там се отглеждат две разновидности на плода: зелено и златно киви (златното киви е специално селектирано в Нова Зеландия – има жълтеникава, а не зелена консистенция и се е превърнало в национална гордост на Нова Зеландия).

разрязано киви

Ето как плодът киви се отразява на нашето здраве

100мг  киви осигуряват почти три пъти дневната препоръчителна стойност на витамин С. Това е пет пъти повече т количеството в един портокал, например. Кивито е естествен имуностимулант. Количеството на съдържащия се в него витамин К е впечатляващо. Неговата Най-голямата роля на този витамин е по отношение на подпомагането на кръвосъсирването.

Кивито съдържа удовлетворителни количества витамин А, който е чудесен за кожата, костите, и развитието на зъбите. Има и витамин Е, който заедно с калия балансира електролитите в тялото и влияе положително на хората, страдащи от хипертония. Медта в кивито е особено ценна за децата, тъй като спомага за развитието на костния растеж и  на мозъка, а също и за формирането на здрави червени кръвни клетки и изграждане на имунитет срещу болести.

Плодът киви е един от малкото, богати на витамин В6, който поддържа имунната система. B6 е особено важен за здравето на зародиша и за бременните или кърмещи жени. Големите количества фибри поддържат организма да работи безпроблемно. Не на последно място антиоксидантите в кивито неутрализират свободните радикали, които иначе увреждат клетките и причиняват възпаления и рак.

При всичко казано дотук, се убеждаваме в ползите за здравето на този изключителен плод, но трябва да имаме предвид и количеството, което консумираме – както всичко на този свят, и с кивито не трябва да се прекалява, тъй като то съдържа големи количества фруктоза (плодова захар), а тя в по-големи дози е вредна.

Любопитни качества на кивито – узрява по-бързо, ако е с други плодове Поставянето на неузряло киви в хартиен плик заедно с една ябълка, банан или круша ще ускори процеса на неговото узряване.

ПРАВЕНИ СА ИЗСЛЕДВАНИЯ НА КИВИТО И РЕЗУЛТАТИТЕ СА повече от впечатляващи

Семената на този уникален плод са отличен източник на омега-3 мастни киселини, ето защо се смята, че с тяхна помощ може да се предпазим от коронарна болест на сърцето, намаляват риска от инсулт и помагат за предотвратяване на някои проблеми в развитието на децата (споменава се дори аутизъм).

Изследванията показват също, че кивито има превантивен ефект срещу астма и респираторни проблеми. В един медицински доклад се посочва, че ако малките деца хапват 6 пъти в седмицата по едно киви, както и други богати на витамин С храни, ще намалее с 44% вероятността от развитие на респираторни заболявания.

Плодът киви е богат на полифеноли, които са признати със своите антиоксидантни свойства. Това, заедно със съдържанието на много витамини повишава стресоустойчивостта на организма Изследователите са установили, че антиоксидантите в кивито са по-мощни от тези в портокали и грейпфрута. 

Кивито има много повече достойнства от високото съдържание на витамин С и др. антиоксиданти. Според проучване на медицинския университет в Тайпе, Тайван, редица изследвания са доказали, че консумацията на киви един час преди лягане помага на хора със смущения на съня.

Този странен на  вид, но вкусен плод е много богат на диетични фибри и помага да се предпазим от редица болести. Според друго проучване, консумацията на плодове с повишено съдържание на фибри подпомага храносмилането и може да намали риска от сърдечно-съдови заболявания, а според американски изследователи кивито поддържа усещането за ситост по-дълго и високото къдържание на калий (312 мг на 100 г киви понижава кръвното налягане и холестерола, докато магнезият е полезен за функцията на мускулите и нервите. Правено е и друго изследване, насочено към свойството на кивито да помага на хора със синдром на  дразнимото черво, чиито симптоми се изразяват в болка, диария, запек или комбинация от тях. Изследователите са установили, че яденето на киви подобрява функцията на червата при възрастни с диагноза дразнимо черво.

Кивито е истинска суперхрана и със сигурност заслужава много по-мащабно култивиране в България, вместо да го внасяме от съседна Гърция.

Противопоказания

Заболявания на стомаха (язва или гастрит), повишена киселинност на стомаха.
При диария консумацията на киви трябва да се избягва също.
 
Когато след консумация на киви се появи зачервяване на ларинкса, обрив на езика или затруднение в дишането, това е сигурен белег за алергична реакция. Потърсете незабавно специализирана медицинса несе дава на децака помощ. Да не се дава на деца, заради евентуална алергична реакция.