Коензим Q10 e мастно-разтворимо вещество, с подобна на витамините структура. Той се съдържа във всички клетки, в които е съсредоточена в оформено клетъчно ядро наследствената информация под формата на ДНК – предимно в митохондриите Има три нива на окисление на коензим Q-10, които се съдържа нормално в човешкия организъм в различно съотношение- убиквинон, убисемиквинон и убиквинол.

Окислената форма убиквинон е важен компонент на митохондриалната функция. Участва в окислителните реакции на дихателните вериги на митохондриите, при което се отделя енергия необходима за образуване на основната енергийна единица на тялото – АТФ. По този начин се осигурява преобразуването на хранителните вещества и кислорода в метаболитна енергия на клетъчно ниво, необходими за нормалното протичане на жизненоважни за човешкия организъм процеси. Редуцираната форма Убиквинол има силно антиоксидантно действие и спомага за предпазване на клетките от увреждащото влияние на свободните радикали

Основните депа на този важен елемент са сърцето, черният дроб и мускулите – органите, които се нуждаят от най-много енергия за своето нормално функциониране.

По-голяма част от необходимият Q10 се получава чрез биосинтез в човешкия организъм, предимно в черния дроб и само малка част се добива с храната.

Съдържа се в разнообразни храни с животински и растителен произход. Особено богати на коензим Q са свинско и телешко месо, черен дроб и сърце, риба (тон, сардина), соево олио, зехтин, фъстъци, броколи, магданоз, портокали и др.

С възрастта количеството му в клетките намалява и при повечето хора над 35-40 г. се появява недостиг.

Ниските нива на коензим Q10 са характерни за хората, диагностицирани с висок холестерол в кръвта, раковоболните, диабетиците и хората със сърдечна недостатъчност. Терапията с бета блокери и статини СЪЩО води до намаляване конентрацията му в клетките.

Когато нивата му в тялото са ниски, е добре да приемаме хранителна добавка с Q10, за да ги възстанновим. Регистриран е под формата на хранителна добавка и в състава на различни кремове. Препоръчителната дневна доза е около 1200 мг. Високите дози не водят до органна токсичност, но се свързват със смущения в храносмилането и изява на диариен синдром. Приемането му по време на хранене подобрява абсорбцията му в гастро-интестиналния тракт.

Ползата му при различни заболявания е доказана. Установено е, че при хората, претърпели сърдечен удар, нивото на коензим Q10 в тъканите може да предскаже каква е прогнозата – ниските нива предполагат по-лош прогностичен изход. Намалява симптомите и честотата на нежеланите усложения при хронична сърдечна недостатъчност, подобрява помпената функция на сърцето.

Последните проучвания показват, че коензим Q10 би могъл да действа като важен антиоксидант в тялото и мозъка. Някои от тези изследвания показват, че би могъл да предпазва мозъка от невродегенеративни болести като Паркинсон и да намали последиците от преживян исхемичен мозъчен инсулт. Силните му антиоксидантни свойства имат благоприятно действие върху възпалителните процеси. Възстановяването на нивата на Коензим Q повлиява симптомите на мигрена, като намалява главоболието. Предполага се, че има протективен ефект върху развитието на „статинова миопатия“ при системна терапия със статини.

Може да се комбинира с други антиоксиданти, има потенцииращо действие върху Вит Е и С. Има особено благопроятно действие върху сърцето при комбинирането му с L-карнитин и рибено масло.

Храни богати на Коензим Q 10 мг Коензим Q 10 на 100 гр
Животински продукти
Месо от северен елен 15.8 мг
Свинско сърце 11.8 мг
Пилешки черен дроб 11.6 мг
Телешко сърце 11.3 мг
Пилешко сърце 9.3 мг
Свинска плешка 4.5 мг
Телешка плешка  4.2 мг
Масло 0.71 мг
Яйца 0.52 мг
Плодове и зеленчуци
Соя 1.87 мг
Магданоз 0.75 мг
Броколи 0.59 мг
Спанак 0.36 мг
Авокадо 0.95 мг
Грозде 0.13 мг
Риба и морски дарове
Херинга 12 мг
Риба тон 1.5 мг
Скумрия 10.5 мг
Растителни масла
Зехтин екстравърджин 11.4 мг
Фъстъчено олио 7.7 мг
Соево олио 5.4 мг
Сусамово олио 3.2 мг
Семена и ядки
Фъстъци  2.67 мг
Лешници 1.67 мг
Орехи 1.9 мг