От древни времена, лукът е бил използван за овкусяването на хранителни рецепти и прибавян към отвари за медицински цели – например в древен Египет го изполвали като подсилващо средство за работниците. През средните векове монасите се питвали да го използват срещу чума и холера, а известният и до днес алхимик и лечител Парацелз го изполвал през 16 в. като ефективно лечебно средство срещу всякакви болести.

Съвременната медицина счита лука като много полезен за почти всяка част на тялото, като се започне от поддържането на здравата клетка до предотвратяването на възпаления и пречистването на кръвта, заради които си качества е обявен за лечебна храна за 2015 г. в Германия. Лукът също придава допълнителна пикантност в кухните на много народи по света и се допълва добре с други храни – например с чесън, хрян и джинджифил в някои рецепти за засилване на метаболизма и отслабване.

Лукът действа слюнкоотделяне и възбужда апетита, като предизвиква отделянето на стомашни сокове и подобрява функционирането на червата. Той понижава кръвното налягане, профилактира заболявания на кръвоносните съдове и възпрепятства кръвосъсирването. Автритетни публикации привеждат научни доказателства за профилактичните свойства на лука срещу възникването и развитието на различни видове рак. Всички тези лечебни свойства на лука, както и редица други, направиха добре познатия ни ”миризлив” зеленчук „Лечебно растение на 2015 г.” в Германия.

 

Ако ще е лук, да е червен

Сред другите сортове особено се откроява със здравословното си въздействие червения лук. Той е два пъти по-богат на антиоксиданти (като например флавоноида куертицин и полифенола антоцианин), които неутрализират образуваните по време на храносмилателния процес свободни радикали, като блокират окисляването на мастните киселини. Освен това съдържащите се в лука сулфиди подтискат разтежа на бактериите, което прави лука действащо средство против възпаления.

 

червен лук

Със своите оскъдни 30 калории на 100 г, лука съдържа маса полезни хранителни елементи, витамини и минерали, които му придават здравословни свойства –

например витамините B1, B2, B6, C, K, както и фолиева киселина, магнезий, калций, желязо, цинк, мед, натрий, калий и манган. Към това трябва да се прибавят още аминокиселини и флавоноиди, а при червения лук още и антиоксиданта антоциан.

Лукът предпазва от проблеми с кръвообращението, като освен това се използва с успех за профилактика на онкологични заболявания. Помага още в борбата със затлъстяването. Като останалите видове лук, червеният съдържа още микроелементи и витамини като калций, фосфор, калий, желязо и витамините В6 и С. За да изпитате положителното въздействие на лука върху вашето здраве, е достатъчно да ядете по 3-4 глави на седмица.

 

Ако владеете немски, бихте могли да прочетете още на https://www.nasennebenhoehlen.eu

Именно най- неприятните свойства на лука – миризмата и сълзенето на очите са свързани с вещества, които му придават най-значимите  здравословни ползи.

Споменатите по-горе съединения на сярата, които причиняват недотам приятната миризма на лука, имат антибактериално и антивирусно действие. Съдържащите се в лука серни съединения, които предизвикват сълзене на очите при рязане на лютивия зеленчук, имат и антиканцерогенен ефект.

 

лук

Лука помага при простуда и грип

Освен, че атакува бактериите и вирусите, лукът помага и при кашлица (улеснява отхрачването и при запушен нос.

Червеният лук помага при отслабване, като стимулира синтеза на съдържащата сяра аминокиселина цистеин. Тя на свой ред е важна радивен елемент за образуване на таурин.  Таурина на свой ред подтиква хипофизата да отдели хормони, които са отговорни за разграждането на мазнините.

Вместо да прибявате до хранителни добавки, които нерядко не са дотам безвредни, подобре изяжте глава червен лук. Вашето тяло ще усвои много по-добре естествената за него храна и ще я преработи много по-лесно.

Има много сортове лук, но  Die Artenvielfalt des beliebten Gemüses reicht von  über die Gemüsezwiebel bis hin zu der roten Zwiebel.

Лукът има множество здравословни качества и учените все още продължават да откриват колко полезен е този зеленчук в действителност. Той е много добър източник на Витамин С и В6, желязо, фолиева киселина и калий. Съдържанието на манган в лука му придава противовъзпалителни качества и спомага за облекчение при простуда и грип.

Извлечените от лука фитохимични съединения – Алиум (Allium) и Алил Дисулфид – се превръщат в Алицин (Allicin) поради активизирането на ензими при разрязването на главата лук. Изследвания показват, че тези съединения имат противоракови и противодиабетни качества, като в същото време разширяват кръвоносните съдове, освобождавайки азотен окис. Това може да има благоприятно влияние върху кръвното налягане, да възпрепятства образуването на тромби и да спомогне за намаляване риска от коронарна болест на сърцето, заболявания на периферните съдове и инсулт.

На значителните количества полифеноли (друго фитохимично съединение в лука) и антиоксидантния флавоноид наречен Кверцетин (Quercetin), който има доказани противоракови, противовъзпалителни и противодиабетни функции, се дължи добрата репутация, която лукът има като зеленчук, предовратяващ болести.

За щастие, използването на лук при готвенето на супи не намалява стойността на куерцетин в него, а просто се предава в бульона. Флавоноидите в лука са по-концентрирани във външните му слоеве, така че изхвърляйте колкото е възможно по-малко от него в процеса на белене.

Лукът е един от най-препоръчваните зеленчуци и не напразно става зеленчук на годината за 2015 г. в Германия.

ПРОУЧВАНИЯ НАПРАВЕНИ ВЪРХУ ЛУКА

Проучвания посочиха сериозно доказателство, че приемът на лук може значително да намали риска от рак на стомаха2. В друго проучване се посочва, че екстрактът от червен, жълт и бял лук има антиоксидантна и антимутагенна дейност в клетките – по-добра от тази на Бутил Хидрокситолуен (Butylated Hydroxytoluene – BHT), синтетичен химикал, който се прибавя към храните като консервант, както и от тази на аскорбиновата киселина. Пречистването от свободни радикали се увеличава в зависимост от концентрацията на екстрактите на лука.

 

За онези, които говорят английски, вижте това видео: