Така модерната суперхрана нахут се оказа добре познатата и до днес леблебия или още страгали, само, че непечена… Всъщност нахутът присъства от векове на трапезата на народите на Близкия Изток, Индия и Средиземноморието, но модата ни накара да го преоткрием ка то храна, бладарение на иследванията на съвременната медицина. Както се казва, „пак открихме топлата вода…”

Нахутът е богат на баластни вещества, минерали и следи от химически елементи.

С богатото си съдържание на витамин В6, тиамин и витамин К нахута е истинска витаминозна бомба.

Редовната консумация на нахут регулира стойностите на мазнините в кръвта, предпазва сърдечно-съдовата система, понижава нивото на кръвната захар.

Нахутът е ценен източник на растителни протеини и подпомага процеса на отслабване.

В 100 г нахут се съдържат 7,5 г белтъчини ( 11% от дневната потребност на организма, 21 г въглехидрати, които при това се усвояват бавно и само 2,5 г  мазнини – едва 3% от дневната потребност на организма.

БОГАТО СЪДЪРЖАНИЕ НА ФИБРИ

Две-три чаши нахут предоставят дневната нужда от тях. Около 65-75% от фибрите, които се намират в нахута са неразградими, поради което остават в храносмилателната система, докато стигнат чак до дебелото черво. Те спомагат при отслабване, тъй като увеличават честотата на изхвърляне на излишните вещества. Открито е, че фибрите в нахута могат да се обработят от бактерия, която е в дебелото черво и да произведат значително големи вериги от есенциални мастни киселини, които предоставят храна за клетките, разположени по чревните стени. Като подпомагат енергийните нужди на чревните ни клетки, есенциалните мастни киселини от фибрите в нахута, могат да спомогнат за намаляването на риска от чревни проблеми, включително този от рак на дебелото черво. 

Но в скорошно изследване е открито, че фибрите не са единствената причина, поради която е добре да включваме нахута в храната си. Хората, които консумират нахут имат по-добри кръвни липидни показатели, включително по-ниски нива на LDL-холестерол (лош холестерол) и на триглицериди.  

  • НАХУТЪТ ОСИГУРЯВА ВЪГЛЕХИДРАТИ И ПРОТЕИНИ ЗА ФИТНЕС-МАНИАЦИТЕ, ПОСТЕЩИТЕ И ВЕГЕТАРИАНЦИТЕ, ПОМОЩ ЗА ОТСЛАБВАЩИТЕ, ПОЛЕЗЕН ЗА ЗАСТАРЯВАЩИТЕ

Нахутът е добър източник на протеин – съдържа го повече от соята. В комбинация с протеина от пълнозърнестите храни, като този от пшеницата, предоставят количества протеини, сравними с тези на местните или млечните продукти, като дори се изключват високите калории и наситени мазинни.

нахут

СЪДЪРЖА МАНГАН ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ЕНЕРГИЯ

Нахутът е отличен източник на манган, който е с основно значение за много ензими, важни за производството на енергия и противоокислителни (антиоксидантни) защити. Една чаша нахут осигурява около 84.5% от дневната нужди на човешкия организъм от този минерал.

ПОВИШАВА КОЛИЧЕСТВОТО НА ЖЕЛЯЗО В КРЪВТА

Нахутът може да увеличи енергията ви, поради високото си съдържание на желязо. Това е от особена важност за жените, по време на цикъл, бременност и кърмене и при растящите деца. Желязото е интегрален елемент на хемоглобина, който пренася кислорода от белите дробове до всички телесни клетки и е част от ключовите ензимни системи за произвеждане на енергия и метаболизма.

ПО-ДОБРО РЕГУЛИРАНЕ НА КРЪВНАТА ЗАХАР

Нахутът може да увеличи енергията ви, поради високото си съдържание на желязо. Това е от особена важност за жените, по време на цикъл, бременност и кърмене и при растящите деца. Желязото е интегрален елемент на хемоглобина, който пренася кислорода от белите дробове до всички телесни клетки и е част от ключовите ензимни системи за произвеждане на енергия и метаболизма.

нахут

ПО-ДОБРО РЕГУЛИРАНЕ НА КРЪВНАТА ЗАХАР

 Едни от най-важните макроелементи за регулирането на кръвната захар са фибрите и протеина. И двата имат изненадващата способност да стабилизират потока на храната в храносмилателния ни тракт и да предотвратяват прекалено бързото или прекалено бавното й разпадане. Нахутът е с гликемичен индекс със стойност от 28-32, което означава, че въглехидратите в тях се разграждат и смилат бавно. Това спомага за намаляването на теглото и за контролирането на апетита. По важното е, че когато храната преминава през нас при здравословна скорост, освобождаването на захари от нея е по-добре регулирана. Силните витаминни и минерални съставки на храната, включително антиоксидантни, могат да спомогнат за стабилизирането на храносмилателното влияние върху кръвната ни захар. При изследване на хора приемащи половин чаша нахут дневно се наблюдава подобрение в кръвната захарсамо след седмица.

ЦЕНЕН ИЗТОЧНИК НА АНТИОКСИДАНТИ

Много от телесните ни системи са податливи на окислителен стрес и увреждане от реактивни кислородни молекули. Към тези системи са сърдечносъдовата, белодробната и нервната. Обилното количество антиоксидантни съставки са от критично значение за техния антиоксидантен (противоокислителен) характер. Въпреки че съдържа малки нива от стандартните антиоксиданти, като витамин C, витамин E и бета-каротин, нахутът има и по-концентрирани запаси на антиоксидантни фитонутриенти. Тези фитонутриенти включват флавоноидите кверцетин, кемпферол и мирицетин (обикновено откриван във външния слой на зърната) и фенолните киселини фоилева киселина, хлорогенна киселина, кафеена киселина и ванилова киселина (обикновено откривани във вътрешната част на зърната). Според вида и цвета (дебелината) външната си обвивка, нахута може да съдържа значителни количества антоцианите делфинидин, цианидин и петунидин. По-горе бе описано значението на другия основен антиоксидант мангана.

СПОМАГА ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА СЪРДЕЧНОСЪДОВИТЕ РИСКОВЕ

Количество от 3/4 чаша нахут на ден може да спомогне за намаляването на LDL-холестерола (лошия холестерол), общия холестерол и триглицеридите при едномесечен прием. Това се свързва с многото хранителни съставки в него. Например разтворимите фибри, които най-близко се свързват с поддържането на човешкото сърце, антиоксидантите на кръвоносните съдове и самата кръв. И въпреки че нахутът не е мазна храна, той съдържа ценни количества от полиненаситени мастни киселини, включително алфа-леноленова киселина (ALA), телесната омега-3 мастна киселина, от която се произвеждат всички останали омега-3 три мазнини. Във всяка чаша нахут има около 70-80 мг. от ALA и около 2 гр. от другите полиненаситени мастни киселини. Рискът от коронарна болест е един от специфичните видове сърдечносъдови рискове, който се намалява при редовен прием на нахут и други бобови растения. Фолиевата киселина и магнезия в нахута намаляват нивата на аминокиселините, хомоцистеина и заздравяват кръвоносните съдове.

КОСТНО ЗДРАВЕ

Желязото, фосфата, калция, магнезия, мангана, цинка и витамин K, които са налични в нахута, спомагат за поддържането на костната структура и здравина.

ЖЕНСКО ЗДРАВЕ

Нахутът съдържа фитохимикали наричани сапонини, които могат да действат като антиоксиданти. Може да намалят риска за рак на гърдата, да са защита срещу остеопораза и минимализиране на топлите вълни при жени след меноупауза.

Селенът е минерал, който не е наличен при повечето плодове и зеленчуци, но може да се намери в нахута. Играе важна роля за функционирането на черния дроб и спомага за пречистването на тялото от някои компоненти, които причиняват рак. Освен това предпазва от възпаления и намалява степента на растеж на туморитеФолиевата киселина в нахута играе важна роля при ДНК синтеза и възстановяването, което предпазва от образуване на ракови клетки, резултат от мутации в ДНК.Сапонините, които са фитохимикали налични в нахута, предпазват от размножаването на раковите клетки и разпространя ването им в тялото. Витамин Cфункционира като мощен антиоксидант и спомага за защитата на клетките от вреди причинени от свободните радикали 

нахут

ВЪЗПАЛЕНИЯ

Холинът е много важен елемент, който се съдържа в нахута и помага за съня, мускулните движения, ученето и паметта. Холинът спомага и за поддържането на клетъчните мембрани, при предаването на нервните импулси, абсорбирането на мазнините и намаляването на хроничните възпаления.  

  • Страхотен продукт за диетата. Полезни вещества са включени в него, се абсорбира от тялото много по-добре и по-лесно, отколкото обикновения грах.
  • Той е отличен източник на растителен протеин, съдържа го повече от соята.
  • В комбинация с ориз нахута предоставя на организма пълен набор от аминокиселини.
  • Има достатъчно високо съдържание на калории в 100 грама – 320 калории.
  • Нахута съдържа уникална комбинация от витамини и минерали, което прави възможно редовното му приемане да допринася за пречистване на кръвта. Нахута помага при проблеми със зъбите (облекчава болката, възпалението на венците) успокоява аритмията, полезен е при проблеми с черния дроб и далака.
  • Помага при анемия, повишава нивото на хемоглобина. Поради това е желателно да се включва в храната по време на бременност кърмене, както и при бъбречна недостатъчност, където хем замества животинските протеини, хем съдейства за нормализилане на нивото на хемоглобина
  • Увеличава кърмата. Следователно, той трябва да се включва в храната на младите майки кърмачки.
  • Полезнен е за проблеми с храносмилателната система, като потиска развитието на гнилостните бактерии и помага против запек.
  • намалява “лошия” холестерол и помага за норализиране  на нивото на кръвната захар.
  • Нахута е полезен за черния дроб и подобрява неговата ефективност.
  • Известен е с антидепресивните си качества, подобно на граха.
  • Селенът,съдържащ се в нахута, насърчава подмладяване на тялото, подобряване на мозъчната функция, помага за предотвратяване на рак.
  • Редовната консумация на нахут намалява риска от сърдечно – съдови заболявания, както и инфаркт и инсулт.
  • Нахут се препоръчва в диетата на всички, които  се борят със затлъстяването, защото съдържа голямо количество баластни вещества (фибри и допринася за по-доброто функциониране на храносмилателната система, като същевременно засища добре.
  • поради голямото съдържание на протеини, калций и желязо, честата консумация на нахут подобрява състоянието на ноктите, косата, кожата.
  • Съдържанието на магнезий в нахута намалява риска от мускулни спазми.

Проблеми и противопоказания при употребата на нахут

Въпреки очевидните хранителни и лечебни свойства на нахут, трябва да се каже за някои от противопоказания за използването на хранителния продукт.

  • Ако като решите да включите нахута в диетата си, трябва да сте готови да се сблъскате доста неприятен проблем – силно образуване на газове в червата. Ако това се случи, се препоръчва да се пие чаят копър и семена от копър, подобен на този, който се дава на бебетата при колики. Те помагат за по-добро справяне с газовете.
  • Специално внимание трябва да се обръща при включване на нахут в менюто на възрастни хора заради способността му да предизвика повишен метеоризъм (ОБРАЗУВАНЕ НА ГАЗОВЕ. За да се смекчи тозе ефект от ястие с нахут, трябва да се използват кото подправки риган и кимион, а след хранене да се  чай от семена на копър.
  • Не се препоръчва комбинирането на нахут със зеле, включително цветно и със броколи.
  • Не е желателно да се смесват с нахут някои плодове, които включват пектин и по-специално, ябълки и круши.
  • Нахута е противопоказан при подагра, при проблеми с пикочния мехур, цистит, тромбофлебит и циркулаторна недостатъчност, както и при възпаление на червата и стомаха.