Думата нутрикозметика произлиза от комбинацията на двете английски думи nutrition (хранене) и козметика. Храните и напитките биват медицински и функционални, а има и хранителни добавки, който постигат антиейджинг ефект. Те намаляват бръчките като неутрализират свободните радикали, генерирани от влиянието на слънчевите лъчи (слънчевата радиация!). Иначе казано, това са храни и напитки, както и хранителни добавки предназначени за козметичен ефект на “подмладяване” и подобряване на външния вид.

Видът на кожата се влияе от много фактори като наследственост, метаболитни процеси, слънчева радиация, токсини в околната среда, хормонални промени и др.. Комбинацията от тези фактори води до натрупващи се промени на структурата на кожата, на нейната функция и външен вид,. Няма да е пресилено да се каже, че начинът ни на живот има голямо значение са скоростта на стареене на тялото (включително и на кожата).

Откривателят на нутрикозметиката е шведският биохимик Ейк Далгрен, който е създал първия такъв продукт в края на 80-те години на миналия век. Той предположил, че клетките на кожата могат да абсорбират хранителни вещества като по този начин подобряват вида на кожата. Мотото му било: „Красотата на кожата започва отвътре.“ Доскоро мнозинството от хората не бяха чували за нутрикозметиката или не вярваха на ползата отези продукти и мислеха, че това е поредния маркетингов трик. През последните 10 години обаче модерните технологии на производство и клиничните изследвания доказаха ефективността на продуктите на нутрикозметиката, които съдържат множество активни компоненти. Най-сериозно подкрепено от научни доказателства е използването на веществата колаген, хиалуронова киселина, еластин, кератин, керамиди.

Често срещани в състава на нутрикозметични продукти са още лутеин, ликопен, ресвератрол, зелен чай, спирулина, витамините А, B6, и E, както и С,D, и K, мастната киселина омега-3, бета-каротинови пробиотици, хондротин, алфа-липоева киселина, коензим Q10.
За постигане на оптимален антиейджинг ефект, приема на нутрикозметични продукти може се се съчетае с детокс и здравословен хранителен, и дневен режим.

Пазарът на нутрикозметични продукти процъфтява в Япония, Китай, Индия, Индонезия, Австралия. Безспорен лидер на пазара е Япония с близо 20% от новите продукти. Европа е също в челните редици, дори пословично слабата в маркетинга Русия има чудесни продукти, създадени на база собствени разработки. САЩ засега изостават, но това едва ли ще продължи дълго, щом за да влезат в пазара на нутрикозметичните продукти, са обединили сили не кой да е, а Санофи и Кока кола. Друг гигант, като Нестле, пътьом погълна един от родоначалниците на бизнеса с нутрикозметика – френската мегакомпания L’Oreal.

В България също никнат ката гъби фирми за производства на нутрикозметични бонбони, използвайки емблематични за България продукти като кисело мляко или розово масло, които продават с успех на далекоизточните пазари.

Българските твърди бонбони с аромат на роза са първите в света с подобни функционални свойства. Ето защо на изложение за иновации в Женева бонбоните са отличени с медал и сертификат за иновационен продукт. Ефектът от дегустацията е поразителен – започваш да смучеш или дъвчеш бонбона, а после при изпотяване през порите на кожата ти се отделя приятен аромат на роза. Дезодориращият ефект трае няколко часа.

Тайната е в специалната рецепта, разработена от български учен от Университета по хранителни технологии в Пловдив. Идеята идва от японско изследване, което доказва, че след консумация на розово етерично масло върху повърхността на човешката кожа се отделят в различна степен съставките му. Най-голямо е количеството на гераниол, на което се дължи и уханието на роза. С помощта на това откритие в Япония вече е създадена дъвка с парфюмиращ ефект. Този ефект е с по-голяма продължителност при бонбони произведени с подсладител изомалт и е в пряка зависимост от телесната маса. Така например при тегло около 65 кг ефектът осезаемо се проявява при приемане на 3,6 мг гераниол, който се задържа в продължение до 6 часа.

Дъвчащ парфюм, мек или твърд парфюмиращ бонбон, ядлив дезодорант, а може и deo perfume candy – така се наричат успешните български нутрикозметични продукти, които само за броени месеци превзеха световния пазар и се харчат като топъл хляб в Европа (Испания, Германия, Франция), Азия (Япония, Китай, Корея, Сингапур) и САЩ. В САЩ засега продуктът се разпространява само по интернет и струва 10 щ. д. пакетчето.

Достатъчно е да схрускаш един малък бонбон и в следващите 6 часа тялото ти започва да излъчва зашеметяващото ухание на току-що откъсната роза. От тази възможност се възползват стотици хиляди представителки на нежния пол, но не само! Оказва се, че и мъжете нямат нищо против да лъхат на българското цвете. Доказват го рекордните продажби на нестандартния продукт.

За нашенския део бонбон заговори и британският вестник „Гардиън”. Авторът на статията го препоръчва като подходящ подарък за Свети Валентин, възкликвайки възторжено: „Какво по-романтично от това да съчетаеш аромата на цвете с този на любимия човек!”. Любопитното е, че БГ изобретението на практика действа по същия начин като далеч не толкова благоуханния чесън. И двете храни съдържат вещества, които не могат да бъдат разградени от тялото и затова се изхвърлят през кожата.

Грижете се за кожата си – не забравяйте, че тя не е само важен елемент на външния вид, а представлява най-големият орган на човешкото тяло. Приемайки нутрикозметични храни, напитки и добавки и спазвайки хранителен и дневен режим, вие помагате не само на кожата, но и на редица други органи и системи. включително на мозъка и сърцето, да останат по-дълго млади.