Добре е да разтоварим тялото. Повечето режими залагат на прием на сокове, салати и плодове. Но те не са подходящи за зимния сезон.
Човешкото тяло е еволюирало така, че през есента да си хапваме повече, за да натрупаме запаси за приближаващите студове. А през зимата да запазим теглото си.

И така, какъв е тогава шанса ни да отслабнем през зимата? Важно е то да се направи здравословно и балансирано, за да ни предпазва от студа.

Ако се направи както трябва, пречистването през зимата няма да отслаби организма, а напротив – ще го направи по- силен. Диетолозите предлагат да наблегнем на топли супи и бульони, на полезни мазнини, на готвени ястия, на повече зеленчуци и плодове.

1. Топла храна
Когато навън е мразовито, кое звучи по- добре – салата, зеленчуков сок или топла супа? Американците дори твърдят, че супите пречистват организма не по-зле от соковете, а всяко отслабване е свързано с пречистване.

2. Трябва да избираме сезонни продукти, типични за района
.
Да се стараем да ядем повече зеленчуци, а също и качествено месо. А и с месото да не прекаляваме – едновремешните българи са го яли главно по Коледа и има защо.

Белтъчините (протеините) си набавяйте предимно от варива (боб, леща, грах| и яйца – всички те не са много калорични, а засищат добре и подпомагат отслабването. Лука, чесъна, праза засилват метаболизма (т.е. стимулират превръщането на храната в енергия) и улесняват отслабването, като освен това ни пазят от настинка и грип. Киселото зеле е истинска бомба от витамин С и е много полезно, стига да не е прекалено солено.

Ако обичате лютичко – зелев сок с праз и малко люта чушка е класика – усилва метаболизма и пази от вируси. Билковите чайове могат само да помогнат процеса на отслабване.

От плодовете наблягайте на ябълки, цитрусови плодове, ягоди (ако има и киви – съдържа много повече витамин С от лимона, а засища и е ниско калорично.

 

Да обърнем внимание на мазнините
Човешкото тяло се нуждае от подходящи мазнини, за да може да усвоява хранителни вещества и да ги употребява правилно. Здравословните мазнини са необходими за усвояването на витамини А, Д и Е, които са много полезни за нервната система. Това означава, че подходящите мазнини помагат да сме с добро състояние на духа.
Трябва да избягваме хидрогенните и транс мазнините, които се съдържат в много от рафинираните и полуготови продукти. Полезните мазнини се съдържат в храни като маслини, зехтин, бадеми, риба (осоено сьомга, ленено семе.

3. Да
се пазим като дявол от тамян от сладките изделия

Рафинираните въглехидрати са най – сериозните причинители на наднормено тегло и затлъстяване. А най- популярният им представител е захарта, особено бялата рафинирана. За да я избягваме, можем да се опитваме да я заместваме със зеленчуци, които имат сладникав вкус. Например, варено или печено червено цвекло, сладки картофи, печена тиква.

4. Сън

Когато времето навън е студено и дните са къси, тялото се нуждае от повече часове сън. Добре е да си лягаме по- рано през нощта и да ставаме в първите светли часове. Слънчевата светлина се отразява положително на настроението. Когато си лягаме преди полунощ през зимата, се радваме на по – стабилно настроение през деня. А това означава, че няма риск от емоционално похапване „за оправяне на настроението”..