Има много причини да искаме да отслабнем – здравословни и естетически, т.е. искаме да впечатлим другия пол. Природата се е погрижила външния вид да има решаващо значение при естествения подбор. Затова не трябва да се стремим да изглеждаме добре чрез скъпи изкуствени процедури, а просто за се храним правилно и да спортуваме, за да изглеждаме добре и да привличаме погледите на другия пол.

Излишните килограми водят до повишен риск от редица тежки заболявания като диабет тип 2, инфаркт, инсултт, проблеми със жлъчката и черния дроб и някои видове рак.

Едно разпространено заблуждение е, че за да отслабнеш, непременно трябва да гладуваш  –  лунна диета, метода на Лидия Ковачева и др. Гладуването наистина може да бъде полезно и дори да има лечебен ефект, защото активира способностите на човешкия организъм да се самолекува. Спомнете си за животните – те не ядат, когато са болни, а не както нашите баби ни учеха – да ядем „силна” храна, за да се справим с болестта.

Към лечебното гладуване обаче трябва да се подходи правилно – да се подготви организма,  и после правилно да се върнем към обичайния  си режим. Всъщност по-добре е въобще да не се връщаме към него, за да не се налага прибягваме към диета за отслабване отново и отново. Защото така не само бихме съсипали фигурата си, но бихме навредили на здравето си.

Но да се върнем към гладуването. Разбира се, то трябва да се прави под надзора на специалист. Иначе вместо търсения ефект може да нанесе непоправими вреди.

Във всеки случай е добре да се справим с лакомията си, вместо да се опитваме да „измамим” собствения си организъм. Достатъчно е да споменем за един разпространен сред младите момичета далеч не безопасен трик – да се налапаш с храна и после да предизвикаш повръщане, бъркайки си в гърлото. Само, че още след втория-третия път у организма възниква навик и той започва да отказва приема на храна. Това води до тежки заболявания на храносмилателния тракт и анорексия.

По-добре да не напълняваме, отколкото вечно да се мъчим с диети за отслабване. Да се храним балансирано и да поддържаме физическа активност. Разбира се, търсенето на поредната магическа диета за отслабване изглежда далеч по-примливо, отколкото ежедневнта проява на воля и самодисциплина, но…

 

Ето няколко най-банални, но истински съвета какво да ядем и да не ядем, за да постигнем отслабване

  1. Яжте повече протеини. Ако са животински, избягвайте тлъстите меса и особено дреболиите. Не забравяйте, че варивата и ядките са също източник на пълноценни протеини. Яйцата също подпомагат отслабването.
  2. Консумирайте повече сурови зеленчуци и плодове. 3. Яжте пълнозърнест хляб и здравословни мазнини (зехтин, орехово и ленено масло, авокадо, маслини и др.)
  3. Закусвайте и обядвайте непременно. Не вечеряйте след 18 ч.
  4. Ако имате възможност, вземайте гореща вана – помага, макар и малко, при отслабване. Други спомагателни методи могат да бъдат медитация, хипноза, акупунктура, ароматерапия и др., но не си мислете, че могат да заменят хранителния режим.
  5. Претеглянето веднъж седмично сутрин преди закуска дисциплинира и индиректно подпомага процеса на отслабване.
  6. Избягването на определени храни е важно – направете си тест за несъвместимост, за да знаете кои.
  7. Поддържайте повишена двигателна активност чрез спорт, разходки и фитнес, както и повишена когнитивна (умствена активност).

Накрая, ограмотете се как да живеете и се храните здравословно, за да не се налага да отслабвате отново.

Ето какви са съветите на авторитетния американски сайт www.healthline.com за бързо отслабване, без чувство на глад и раздразнение

  1. Намалете рязко количеството на захари (особено на бяла рафинирана) и скорбяла. Точно това са храните, които предизвикват отделяне на инсулин – основния хормон в човешкия организъм, който отговаря за запасяването с мазнини. Щом намалее секрецията на инсулин и тялото започва да изгаря запасите си от мазнини вместо въглехидрати. Същевременно намаленото количество допринася за понижаване на апетита, и така хем елиминира глада, хем намалява приема на карории.
  2. Приемайте протеини (напр. сьомга, пъстърва, скариди, яйца, варива, сурови ядки и др.), мазнини ( зехтин, авокадо, маслини и др.) и нисковъглехидратни зеленчуци (броколи, карфиол, брюкселско зеле, зелен фасул, тиквички, гъби, аспержи, артишок, целина, краставици, домати, лук, чесън, спанак, зеле, кейл и др.)

 

ЧЕСЪНЪТ И ЛУКЪТ УСИЛВАТ И МЕТАБОЛИЗМА, С КОЕТО ОЩЕ ПОВЕЧЕ ПОДПОМАГАТ ОТСЛАБВАНЕТО. ОСВЕН ТОВА ПРЕПАЗВАТ ОТ БАКТЕРИАЛНИ ИНФЕКЦИИ И ГРИП.

Диета базирана на протеини и зеленчуци съдържа всички необходими на организма витамини, минерали и фибри, така че няма никаква нужда от употреба на хляб и др. зърнени храни. Същевременно, не се опитвайте да избегнете въглехидрати и мазнини едновременно, защото това може да ви накара да изоставите диетата.

Вдигайте тежести поне 3 пъти седмично.

Посещението във фитнеса не е задължително за да отслабнете, но се препоръчва. Ако това е нещо ново завас, посъветвайте се с инструктора. Вдигането на тежести ще предотврати забавяне на метаболизма и ще ви даде бонус – стягане на мускулите.

Ако вдигането на тежести не е опция за вас, направете някое по-лено кардио или просто ходете на разходка в планината.

Като опция, която да ви помогне по-лесно да понесете диетата, може веднъж седмично – например в събота – да си направите „карбонатна ваканция”, но не с пасти и торти, а с бавни въглехидрати – ориз, картофи, киноа и др., при това от добри източници – напр. биопродукти от екологично чисти райони. През този ден може да качите малко тегло, но това е от задържане на течности и ще отмине за 2-3 дни, без да повлияе на резултата от диетата.

Ако започнете да правите „изключения” повече ог един ден седмично, това ще се отрази негативно на резултата.