Онези от нас, които помнят малко по-отдавна, ще потвърдят, че в различни периоди от време различни продукти са били набедявани за вредни – дори и краставицата, която днес е провъзгласена за суперхрана. Но истината е в това, че няма абсолютно вредни и абсолютно полезни продукти

Поредната сензация е, че свинската мас и сланината, които дълги години бяха обявени едва ли не за „врагове на човечеството”, са на път да детронират зехтина, че кравето масло е отново реабилитирано като полезна храна. След като дълго време ни промиваха мозъците, че маргаринът е самата прелест на диетичното хранене, после излезе, че е повече от вреден.

Явно времената се менят. И хората – също. А заедно с тях и информацията. Все пак, днес всички са доста по-информирани и е много по-трудно да бъдат манипулирани с телевизионна реклама. Така постепенно истината взе да си пробива път. Или поне истината към днешна дата…

През последните години, с напредването на познанията в областта на физиологията, биохимията и аналитичната химия, стана ясно, че светът на мазнините е твърде сложен и противоречив и квалификации като „вредна” и „полезна” храна следва да се дават много по-внимателно. Още повече, че прехваленияТ зехтин се оказа полезен само в сурово състояние, докато при готвене и пържене излезе много вреден.

Няма как да не признаем,че заради „модата” в диетологията, дълги години игнорирахме традиционни български продукти, познати от детството ни.

Все пак, колелото на информацията се завърта, и сега вече знаем, че животинските мазнини нямат нищо общо с повишените нива на холестерола, запушените артерии, наднорменото тегло и сърдечно-съдовите заболявания. Затова лекарите съветват да се използват именно животински мазнини за приготвяне на топла храна.

Тяхната препоръка е да се пържи със свинска мас. Може да се ползва за пържене и кокосово или палмово масло. Може да се готви и с обикновено краве масло. Ако не сте в състояние да запомните всичко това – гответе с животински мазнини, овкусявайте с мазнини от растителен произход.

Никога не си давайте парите за маргарин или за други продукти, направени от транс мазнини, съветва английският професор Матюс.

Какви са ползите от свинската мас?

Свинска мас съдържа мононенаситени мастни съединения които, при нагряване не отделят токсични вещества.

Също така, в полиненаситените мазнини се съдържа арахидонова киселина, която има редица ценни функции: положителен ефект върху мозъка, бъбреците и сърцето. Едно от най-полезните свойства на свинската мас е, че няма нищо общо с никакъв холестерол – нито добър, нито лош.

Свинската мас, когато се използва в разумни количества, е диетичен продукт. Защо? Защото няма никакви несмилаеми частици, способни да гният в червата. Богата е на селен, който укрепва защитните сили на организма. Тялото изразходва калории, за да я преработи и маста дълго време ни държи сити.

Свинската мас има лечебни средства.

Например, свинска мас се използва при ставни болки, травми и отравяния от йонизиращо лъчение. Мастит, подагра, изгаряния и измръзвания в народната медицина се третират пак с помощта на свинската мас. Друга полза от редовната употреба на този продукт е , че тя помага да се намали количеството на канцерогени в кръвта и предпазва от рак.

И накрая – тя е вкусна и не е скъпа.

Не ви съветваме да изхвърлите веднага олиото  и зехтина на боклука. Само ще ви припомним едно много важно и вярно правило в здравословното хранене – не на рафинираните храни! Включвайте от време на време свинската мас като част от вашата диета. Използвайте я разумно и с мярка, и сами ще се уверите в полезните ѝ свойства.