Може да не ви се вярва, но до болка познатият ни и често избягван заради миризмата си чесън е признат за една от най-полезните суперхрани навсякъде по света – от Китай и Индия през САЩ и Франция, та чак до наше село… Много от прехвалените скъпи вносни суперхрани могат само да му завидят за чудодейните му качества.

Чесънът е богат на витамин B6 (който подпомага регулирането на хормоните в организма), витамин B1 и витамин C, както и на селен (рядък и изключително необходим микроелемент за човешкия организъм), желязо, цинк, магнезий, манган, калий и др.

Съдържание на хранителни вещества, минерали и витамини на 100 г чесън:

вода, г 80
белтъчини (протеини), г 6.5
Въглехидрати, г 6
моно- и дизахариди, г 3.2
целулоза, г 0.8
нишесте, г 2
органични киселини, г 0.1
фосфор, мг 100
калий, мг 260
кальций, мг 60
магнезий, мг 30
натрий, мг 80
желязо, мкг 1500
йод, мкг 9
кобалт, мкг 9
манган, мкг 810
мед, мкг 130
цинк, мкг 1025
витамин B-каротин, мг следи
витамин С (аскорбинова киселина), мг 10
витамин В1 (тиамин), мг 0.08
витамин В2 (рибофлавин), мг 0.08
витамин РР (ниацин), мг 1.2
калорийност, ккал 46

ЕТО ДЕСЕТТЕ МУ ЛЕЧЕБНИ СВОЙСТВА

1. Чесънът успешно предпазва от настинка, хрема и грип, като засилва имунната система Твърди се, че нашият стар познайник намалява с две трети продължителността на хремата. Активното съединение в чесъна, диалил сулфид, е в състояние да пробие през здрави мембрани на бактериите по-добре и по-бързо от мощните антибиотици с опасни странични ефекти, като ципрофлоксацин. Така че яденето на чесън може да попречи на повечето хранително отравящи бактерии да ви пратят в болницата. Консумирайки чесън ежедневно, предоставяте на тялото си профилактична защита за предотвратяване на действително заразяване с бактериална инфекция или грип.

2. Чесънът Е ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВАЖЕН ЗА  подобряване на сърдечно-съдовото здраве. Популярният в цял свят зеленчук

  • понижава нивата на хомоцистеина,които се считат за по-силни маркери за сърдечни проблеми, отколкото нивата на холестерола.
  • забавя окисляването на холестерола, което всъщност причинява повечето от проблемите, които се приписват на самия холестерол.  Така, че намаляване на окисляването на холестерола е по-разумно, отколкото ограничаването му. ,
  • премахва триглицеридите,
  • разтваря ътрешни съсиреци и артериални плаки и
  • предотвратява окисляването на важни липиди, които водят до клетъчно разрушение. И разбира се всичко това без вредните странични ефекти на лекарствата!
  • Чесънът разширява кръвоносните съдове и допринася за понижаване на кръвното налягане с около 10 единици на горната и долната граница.
  • Чесънът функционира като разредител на кръвта, което според някои е адаптогенно, защото позволява съсирване, когато е необходимо, дори при разреждане – нещо, което аспиринът например не може да направи
ВНИМАНИЕ: Ако човек изяжда повече от една-две скилидки чесън на ден, паралелно с приемане на препарати за разреждане на кръвта (антикоагуланти) като аспирин протект, плавикс (тромбекс) и др., може да се стигне до кървене.

3. Чесънът е антиоксидант, който укрепва имунната система, действа антибактериално ( вкл. срещу ешерикия коли и салмонела, антивирусно, антимикотично и антипаразитно действие Добре е да се знае,че екстракта от чесън, но не и суровия чесън притежава този изразен антиоксидантен ефект.

4. На всичкото отгоре постоянно присъстващия на трапезата на баба и на дядо миризлив зеленчук е успешен дори в борбата срещу рака.  Той съдържа алицин, сяра, селен и други, които допринасят за апоптоза на раковите клетки (клетъчно самоубийство), което раковите клетки обикновено, не обичат да правят. Дори и да не са диагностицирани с рак,в телата на повечето хора има отделни ракови клетки. Едва ли е лоша идея да ги пазим да не се събират заедно. Чесънът успешно върши това и по този начин може да ви спаси живота.

 

чесън

5. Чесънът е мощен антиоксидант, който укрепва имунната система, а според някои източници може дори да предотврати нелечими болести като деменция и Алцхаймер.

6. Твърди се, че чесънът засилва физическите способности,намалява умората и подобрява умствения капацитет.

7. Чесънът помага за пречистване на човешкото тяло от тежки метали.

8. Чесънът допринася за заздравяване на костната структура. Той може да предотврати появата на артрит и остеопороза.

9. Чесънът оказва значително положително влияние  върху сърдечно-съдовото здраве  на човека: подобрява липидния профил, има средно изразен  ефект на понижаване на кръвното налягане чрез редуциране на нивата на липопротеините, причинява инхибирането на тромбоцитната агрегация. Доказано е също така, че суровия екстракт от чесън инхибира по силно тромбоцитната агрегация отколкото другите чесън съдържащи хранителни добавки.

10. Чесънът предпазва от атеросклероза. Някои изследвания показват, че употребата на чесън упражнява специфичен антисклеротичен ефект чрез редуциране синтезата на азотен окис в ендотела на кръвоносните съдове, инхибиране на отделяне на LDL-холестерол, както и инхибиране на оксидирания LDL-холестерол и чрез индуцирано отделяне на хормона глутатион.

ВНИМАНИЕ: Жените кърмачки не бива да прекаляват с чесъна, ако не искат бебето да загуби апетит.

Чесънът по принцип е безвреден, но може да влезе във взаимодействие с някои популярни антибиотици като ципрофлоксацин, с лекарства за понижаване на кръвното налягане и др. медикаменти, които приемате.

За някои домашни любимци ( кучета, котки) съдържащия се в чесъна алиум е направо отровен!

За онези, които говорят английски, ето едно клипче: