Зеленият чай се счита за неразделна част от бита на редица далекоизточни народи. От прастари времена той е наричан “лекарство против сто болести”. Зеления чай има сложен химически състав. Над 500 компонента се съдържат в листата му, в това число калции, магнезий, фосфор и др., както и много витамини и органични съединения.

Многобройни научни изследвания са потвърдили ценните му лечебни и профилактични свойства.

  • Намалява усвояване на мазнините в стомаха и червата
  • Инхибира на действието на липазата
  • Регулира чревната флора и стимулира отделянето на хормони
  • Подтиска т.нар. „глад за сладко”, засилва метаболизма
  • Понижава по естествен начин кръвното налягане, като се лекуват причините, а не симптомите, както е при съвременните медикаменти.
  • Способност на кръвта да тече
  • Повишава еластичността на кръвоносните съдове
  • Подкрепя работата на сърцето
  • Намалява производството на ангиотензин
  • Подобрява готовността на метаболитните органи

Зеленият чай със сигурност е повече от зелена течност, която японците пият от векове по време на своите прочути чайни церемонии. Напоследък милиони хора по вички краища на света започват да го употребяват къде следвайки модата за здравословно хранене, къде с надеждата да се предпазят от многобройните вредни въздействия на лекарствата. Къде е истината?

Многобройни научни изследвания, проведени в Япония, Китай и САЩ доказват, че много от биоактивните компоненти, съдържащи се в листата на зеления чай, правят освежаващата напитка много полезна. Изследвания са доказали, че консумацията на зеления чай с мляко (както правят напр. англичаните) не е много добра идея, защото това ослабва лечебното действие на чая и в частност неговите антиоксдантни свойства.

Зеленият чай съдържа голими количества катехини, които действат като мощни антиоксиданти и имат положителен за организма ефект, който десетки пъти превъзхожда този на витамините. Катехините извличат свободните радикали и по този начин предпазват клетките и молекулите от увреждания, забавят стареенето на всички системи и допринасят за поддържането и удължаването на живота. Те понижават риска от различни видове рак – например:

  • Рак на гърдата при жените
  • Рак на простатата при мъжете
  • Рак на дебелото черво

Катехините, които се съдържат в чая предпазват и от редица други болести;

  • Понижава нивото на лошия холестерол и предпазва частиците на холестерола от окисляване. По този начин допринася за забавяне на развитието на атеросклеротични плаки. Установено е, че при редовно пиещите зелен чай е намален риска от сърдечно съдови заболявания и диабет тип 2.
  • спомагат за регулирането на тонуса на клетките и тяхната пропускливост;

  • катехините в зеления чай не само повишават съпротивителните сили на организма по време на студ. Те му помагат да унищожи вредните микроорганизми, проникнали в организма при простудни и вирусни заболявания.

  • в дългосрочен план, катехините допринасят за ускоряване на метаболизма и така подпомагат отслабването. Според някои изследвания, зеления чай  усилва метаболизма и ускорява изгрянето на мазнините, но не се осланяйте само на това, а се хранете правилно и спортувайте, ако не искате да бъдете разочаровани. Още повече, че резултатите от проучванията на този аспект от влиянието на зеления чай – отслабването са по-скоро противоречиви…
зелен чай поле

ВЕЩЕСТВАТА КОФЕИН И L-THEANINE, КОИТО СЕ СЪДЪРЖАТ СЕ В ЗЕЛЕНИЯ ЧАЙ МОГАТ ДА ПОДПОМОГНАТ ФУНКЦИЯТА НА МОЗЪКА, А РАЗЛИЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ ДОКАЗВАТ, ЧЕ КАТЕХИНИТЕ МОГАТ ДА СПОМОГНАТ ЗА ПРЕДОТВРАТЯВАНЕ НА НЕЛЕЧИМИ БОЛЕСТИ, КАТО АЛЦХАЙМЕР И ПАРКИНСОН, ДВЕТЕ НАЙ-РАЗПРОСТРАНЕНИ НЕВРОДЕГЕНЕРАТИВНИ БОЛЕСТИКОИТО СА ХАРАКТЕРНИ НАЙ-ВЕЧЕ ЗА ХОРАТА ОТ ТРЕТАТА ВЪЗРАСТ.

Зеленият чай съдържа кофеин, но не толкова много, колкото кафето. Така, без да води до чувство на напрегнатост, той стимулира дейността на мозъка, като увеличава концентрацията на невротрансмитерите – напр. тази на допамина. Доказано е, че кофеина води до временно подобрение на мозъчната функция в редица аспекти, вкл. по-добро настроение, намаляване на времето за реакция и засилване на паметта.

Но зеленият чай не съдържа само кофеин, а и аминокиселината L-theanine, която е способна да премине бариерата между мозъка и кръвта. L-theanine допринася индиректно и за намаляване на чувството на тревожност. Доказано е, че кофеина и L-theanine имат синергичен ефект върху функциите на мозъка.

Мнозина сигурно вече сами са се убедили, че са много по-спокойни, продуктивни и релаксирани след като са пили зелен чай, отколкото след като са пили кафе.

зелен чай

Благодарение на  катехините, които съдържа зеленият чай е отличен антиоксидант. Той спомага за очистването на организма от токсини и му  осигурява всички необходими витамини. Помага за преодоляване на стреса и умората.

При определени ситуации все пак зеления чай може да допринесе повече вреда вместо полза.  Съдържащият се в него кофеин възбужда нервната система и поради това хората, страдащи от нервно изтощение, могат да усетят нарушен сън и отпадналост. Не се препоръчва и на тези, които страдат от безсъние, тахикардия и повишена възбудимост.

 Жените трябва много внимателно да пият от тази напитка: най-добре е въобще да се откажат от нея по време на месечния цикъл, при бременност и кърмене, както и преди раждане.

– Зеленият чай често понижава кръвното налягане, затова е противопоказан в големи количества при страдащи от хипотония. Но не се препоръчва и при хипертония в остра форма.

– В период на обостряне на хроничните заболявания с употребата на зелен чай трябва да се внимава. Особено ако става дума за язвена болест на стомаха. Налага се, защото зеленият чай повишава киселинността на стомашния сок. По тази причина не бива да се пие на гладно.

– В никакъв случай не редувайте зелен чай и алкохол. От това могат да пострадат бъбреците ви. Не го приемайте заедно с лекарства, защото качественият зелен чай изхвърля от организма химикалите и може значително да понижи ефективността на лекарствените препарати.вижте повече в: https://www.blitz.bg/article/37102